Reportage 2: Yrke – Hotellreceptionist

on

Att få stå i en hotellreception var lite som en dröm som gick i uppfyllelse, när jag var liten var mitt drömyrke ”hotellägare”, varför tror ni jag ville det? Jo det var med enda anledningen att jag tyckte det verkade så väldigt roligt att få stå i hotellreceptionen.

Ca 15 år senare har jag nu äntligen fått möjlighet att pröva på yrket bakom en hotellreception, fått reda på vad det faktiskt innebär. Jag kom i kontakt med Quality Hotel Globe via instagram och efter ett möte med deras nuvarande hotellchef blev jag godkänd, godkänd att få komma på studiebesök under en dag.

Det var mitt under Eurovisionyran och jag skulle få möjlighet att vara på det hotellet som ligger mitt emellan de två största arenorna som används. Globen och Tele2arena. Skulle det vara mycket att göra, skulle det vara lugnt, skulle jag få en inblick?

Förväntningar över yrket innan jag kom till hotellet var att det är mest väldigt lugnt och trevligt, du står och tar emot gästerna, hjälper dem och när det inte kommer några gäster som vill ha hjälp då kan mest bara ta det lugnt. Men oj, jag skulle få se något helt annat.

Jannika som jag fick följa under en heldag poängterade flera gånger vikten utav servicen och hur det är viljan att hjälpa besökaren som gör skillnaden mellan en bra och en mindre bra hotellreceptionist.

”Studiebesöket har skapat en större förståelse för de människor som jobbar inom hotellreception”

Då tänker jag inte på deras ”hårda” kunskap. Utan mer deras ”mjuka” som är den sociala kompetensen och färdigheten som de verkligen måste använda under sitt arbetspass. (konstig benämning med hård och mjuk kunskap, men jag har inget bättre just nu).

De insikter som jag tar med mig från min dag på ett hotell är handlar framförallt om den viktiga rollen som en hotellreceptionist har. Som någon uttryckte det så är det hjärtat i hela organisationen som möter alla besökare, men som också ”pumpar” vidare uppgifter, åsikter och tankar till de övriga avdelningar som i sin tur är väldigt viktiga organ för att hela hotellkroppen ska fungera.

När jag tänker tillbaka så funderar jag på hur mycket som hotellreceptionisten faktiskt är med och påverkar hela känslan i hotellet och dess lobby. Det ska därmed bli väldigt intressant att se hur det kommer bli i framtiden. Precis som Jannika poängterar så kommer de i framtiden förmodligen inte checka in gäster, men behovet utav någon typ utav serviceperson tror jag fortfarande kommer att efterfrågas.

Precis som alltid spelade jag även in en podcast tillsammans med yrket som jag besökte, gå gärna in och lyssna på den här så får du höra mer om de baksidor som finns med yrket, hur framtiden kommer att se ut och vilka som faktiskt är en hotellreceptionists största utmaningar.

Jag vill rikta ett stort tack till Quality Hotel Globe för att ni tog er tid att välkomna mig till ert hem.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *