Reportage 1: Yrke – Lärare

Tisdag den 3 maj och det var dags för det allra första studiebesöket, jag hade fått kontakt med Magnus Blixt via twitter och vi hade sedan börjat att maila lite och han bjöd in mig till ett studiebesök på den skola där han är lärare, Glömstaskolan.

Med tanke på att det var första gången och det var premiär för hela initiativet ”Studiebesökaren – 50 yrken, 50 studiebesök” så hade jag ingen aning om hur bemötandet skulle vara och jag var väldigt nervös. Men jag kände igen känslan, det är samma nervositet som brukar krypa sig på när jag bestämmer mig för att kasta mig ut i det okända. Jag funderade mycket på hur eleverna skulle reagera, vad skulle de tycka, skulle de vara blyga? Hur skulle lärarna reagera på att jag var?

Dessa tankar försvann snabbt när jag klev in genom dörrarna och möttes utav Camilla som glatt frågade om det var jag som var Studiebesökaren.

Kom du kan få följa med in direkt här när barnen ska filma. Jag möts utav två elever som är sex år och håller i varsin Ipad. Lite förvånad ser jag på när de ska spela in en ”mors-dag” film till sina föräldrar. Det är inte att de spelar in det som förvånar mig utan hur de så nonchalant och självsäkert sveper med fingrarna på sina Ipads, eller lärplattor som lärarna och studenterna väljer att benämna dem vid.

Lärplattan är lika självklar som toalettpapper
Lärplattan är lika självklar som toalettpapper

Jag frågar Camilla om alla elever har varsin lärplatta och hon tittar lite förvånat på mig och säger: ”Ja det är väl klart att de har, vadå vi har toalettpapper på toaletter också”. Lika självklart som de ser att de är toalettpapper anser de alltså att det är att använda sig utav digitala hjälpmedel för att underlätta lärande.

Under dagen som jag var på studiebesöket så fick min hjärna och min perception om hur det ”ska vara” i skolan en riktig knock och jag förvånades positivt flera gånger om. När eleverna skulle samlas i helklass fick de sätta sig var de ville och framförallt hur de ville. Ifall de trivdes bäst på golvet, ja då satt det på golvet. Ifall de trivdes bäst högst upp på den höga soffryggen, ja då var det där de skulle sitta. Allt för att stimulera varje individ.

Studenter som sitter och lyssnar.
Studenter som sitter och lyssnar.

Det som fascinerade mig mest med studiebesöket inom läraryrket för yngre åldrar (och jag vet att det inte gäller alla skolor, men det gällde här) är hur mycket det var anpassat utefter individerna och inte efter några redan satta ramar som säger ”det här går och det här går inte”. Utan då det är en ny skola så är det en stark mentalitet utav: Låt oss testa och se om det fungerar.

Jag fascinerades också utav lärarnas sätt att prata med eleverna. Det var inga tillsägelser utan det var istället strategiskt genomtänkta frågor som ställdes till dem. ”Är det du eller jag som har fokustid just nu?” Det pratades också om taltid, är det eleven eller läraren som har taltid just nu och detta respekterades väldigt starkt utav eleverna själva också, och med tanke på att de själva fick tänka till och inte bara blev tillsagda att vara tysta så får de också en djupare förståelse varför de ska vara tysta.

De lärdomar som jag tar med mig ifrån det här studiebesöket är bland annat viljan och passionen att genomföra sitt yrke, att det inte finns något rätt eller fel, att anpassa sig till den digitala revolutionen som faktiskt pågår i vårt samhälle idag. Jag vill inte heller glömma bort att understryka hur mycket engagemang faktiskt avgör om ditt arbete blir lyckat eller inte.

”Det händer väldigt mycket och väldigt snabbt just nu i läraryrket”.

Vad är det Magnus pratar om i citatet ovanför?
Lyssna gärna på podcasten med Magnus Blixt där vi djupare diskuterar ämnen som pedagogik, lärande, digitalisering, individualisering och mycket mer.

Stämmer det här in på den bilden du har utav skolan? Är den helt fel? Har du något att tillägga? Vill du kommentera något?

En kommentar Lägg till

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *